понеделник, ноември 04, 2013

Идея за технически проект като продължение на NOM

NOM
Извадка от мейл до колеги:

Само да поясня, че дългият текст по-долу засяга само една малка част от общата картинка (така както аз успявам да я видя без да съм в системата)... тук не споменавам ситема за онлайн обучения (във пълният й вид, а не само статични презентации и/или видео включвайки дори и дистрибутиране на видео/аудио/текстови материали, карти, атласи, др за допълнителни занятия - филмчета от Discovery по География или Animal Planet по Биология примерно), система за генериране на тестове, контролни, класни, изпити и прочие (дори и с възможност за проверка на коректността на оценяване от страна на външни оценители или родители), интеграция с наличното видео наблюдение + паник бутон/безплатен_номер; Ако съвсем се разфантазирам нещо толкова генерално би било полезно както за учениците така и за работодателите и университетите.

Това което аз споменах беше предложение да се реши един определен проблем, а именно своевременно актуализиране на данните касаещи успеха и поведението на учениците в учебното заведение, което може да се комбинира много лесно със своевременно уведомление на родителите при конкретни обсточтеслтва (примерно да получават нотификаци само при забележки или само при отсъствия или при определена оценка по определен предмет).
На практика да се замени остарелият и явно неефективен вече книжен учителски дневник с елктроенен такъв. Цялото решение го виждам като евтин таблет с android OS и SIM модул или wireless модул. Таблет-а играе ролята на учителски бележник и върху него се стартира специален за целта shell който ще предоставя само функционалността за която е предназначен т.е. ел.бележник. Самото приложение може да бъде много потребителско т.е. 1 учител вижда само данните за този клас по този предмет; класната на класа вижда данните на всичките си ученици по всички предмети, а директорката всичко което може да се види. Ако таблета е с "писалка" даже не е нужно учителите да "кълват" по клавиатурата пишейки забележка или оценка/отсъствие. Цялото нещо може да се обогати и/или усложни с сихронизирана програма на учениците включваща reminders кой не е изпитван отдавна примерно; може да се интегрира с мейл или document management system в който учениците "пускат" домашните си ; може да се използва и за "контрол" не само на учениците ами и на учителите (сигурен съм, че и те минават през някакво вътрешно оценяване или поне би трябвало); може да се предвиди и опция за обратна връзка т.е. от страна на учениците/родителите към учителите.
За мен основните плюсове са:
1. модерно е и е в крак с времето - децата още от 1-ви клас имат smart телефони
2. учителите не трябва да минават дълги, сложни и със съмнително качество и успех курсове по компютърна грамотност
3. незабавна актуализация в профила на ученика
4. наличието на централизирана база с резултатите през годините, от които най-малкото могат да се правят много по-сериозни и релевантни статистически извадки и изводи

Малко груби щрихи към техническата реализация:
Във варианта на таблес със SIM карта - интернет не е необходим; достатъчне е APN който да събира data traffic-a и да го "кара" към едно централно място (основен/резервен/бекъп дейта център). Трифата за мобилните потребители може и да е на трафик, а не "на план/програма" имайки предвид малкото количество трафик необходимо за трансфер/обновяване на данните. Броя такива таблети ще определи и цената според мен, като лично аз си го представям като 1 таблет за 1 клас. Споменавам такива със SIM карта защото просто не мога да се сетя за място в което някой GSM оператор да няма покритие
Във варианта без SIM карта, а само с wireless module - това е по-евтиният вариант и при него нещата могат да се реализират с локална за училището Wireless свързаност или нанасяйки промените таблета в момента в който се озове в обхвата на заделената за целата WiFi AP да се синква автоматично с локалният сървър (примерно в момента в който учителя занесе таблета в класната стая)
Колкото до мрежовата схема - нещата са точно както ги казва Name Family - при качествен оптичен бекбон в/у него можеш да пускаш когато и каквито решиш услуги... но ако нямаме такъв бекбон можем да използваме разпределена структура т.е. до РИО-тата вече има изградени връзки и сървърите в тези РИО-та се синхронизират от основният и/или бекъп дейта центъра на МОН (примерно Пловдив - София); от РИО-тата се синхронизират всички по-големи центрове/градове/училища (Примерно Стара Загора- Пловдив), от сървърите в по-големите градове се синхронизират по-малките училища в селата (Гълъбово - Стара Загора) или нещо в този дух... като мрежовата схема може да копира или да следва вече изградената административната такава 


Основните "НЕ" което съм получавал на тази идея обсъждана с познати е:
1. Таблетите се чупят/губят/крадат - ако са достатъчно евтини могат да се предвидят резервни, а кражбата става безсмислена ако таблета е ограничен като функционалност (няма Интернет, игри, Google Store, и пр.)
2.Учителите са стари и не можеш да ги накараш да ползват нови технологии - винаги ми е звучало несериозно, защото живеем в 21 век и в условията на пазарна икономика, конкуренцията е една от основните движещи сили на пазара т.е. зад всеки 55 годишен учител възпитаник на килийното училище в Рилският Манастир стоят поне 5 отличника от последният випуск на педагогическият университет, които търсят реализация по специалността. Както се променя учебната програма за да "fit-не" на съвремието, така трябва да се променят и учителите.

Няма коментари: